Bila Rindu

Sabtu, 5 Mac 2011

Saing

Tarikh  : 2 Mac 2011
Hari      : Rabu
Waktu   : 3.00 petang
Tempat : Kolej Harun Aminurrashid

Peristiwa:
Aku teringat kembali kenangan ketika aku berada di semester satu di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Ketika itu, aku baru sahaja mengenali budaya luar. Sangat berbeza dengan kehidupan sebelum ini. Satu pekara yang aku pelik ialah mengenai bahasa dialek. Contohnya perkataan “saing”. Jika di Johor, saing membawa maksud pergi bersama-sama. Tetapi jika di Kelantan, saing bererti kawan. Patutlah jika aku mengajak kawan aku yang berasal daripada Kelantan untuk pergi ke kuliah bersama-sama, dia berasa hairan mengapa aku menyebut perkataan saing. Contohnya “nanti pergi saing”, kata aku kepada Mira. Mira yang berasal dari Kelantan agak hairan mengapa aku menyebut perkataan saing.

Catatan:
Bahasa dialek sesuatu kawasan agak berbeza daripada segi makna perkataan tertentu. Kadangkala bahasa dialek ini akan mengelirukan seseorang penutur yang bukan datangnya dari daerah yang sama. Sebaiknya kita haruslah belajar bahasa dialek dari negeri lain untuk menambahkan lagi ilmu pengetahuan. Selamat belajar. J

Saing (pergi bersama-sama)

Saing (kawan)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK Milik Rogayah Ahmad