Bila Rindu

Jumaat, 28 Januari 2011

Budi Bahasa Budaya Kita

Tarikh  : 25 Januari 2011
Hari      : Selasa
Waktu  : 4.30 petang
Tempat : Perpustakaan Tuanku Bainun Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)

Peristiwa:
Tugasan kerja kursus semakin bertambah. Aku bersama teman baikku, Saliza ingin ke perpustakaan untuk mencari buku rujukan. Semasa dalam perjalanan, aku tidak sengaja terlanggar seorang pelajar perempuan dari arah yang bertentangan. Aku segera memohon maaf daripada pelajar tersebut tetapi hanya dibalas dengan pandangan yang sinis dan kata-kata yang kesat. Buta ke apa?” marah pelajar perempuan tersebut. Aku hanya membalas kata-kata itu dengan senyuman tipis dan terus berlalu pergi.

Catatan :
Apabila kita melakukan kesilapan kita tidak perlu merasa malu untuk meminta maaf. Segeralah memohon maaf di atas kesilapan kita itu. Namun, terpulang kepada orang tersebut sama ada mahu memaafkan ataupun tidak.  Perbuatan menengking dan memarahi orang lain yang sudah meminta maaf sememangnya tidak sopan dan boleh dianggap sebagai kurang ajar. Budi bahasa budaya kita. Jadikanlah sebagai panduan dalam kehidupan kita seharian.  J



Maafkan saya.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK Milik Rogayah Ahmad