Bila Rindu

Ahad, 27 Februari 2011

Amaran

Tarikh  : 24 Februari 2011
Hari      : Khamis
Waktu  :  4.30 petang
Tempat : Taman Bahtera, Tanjong Malim

Peristiwa:
Aku baru sahaja pulang dari kelas. Ketika aku berjalan di kawasan perumahan Taman Bahtera, aku terpandang sebuah notis yang diletakkan oleh tuan rumah. Notis tersebut merupakan notis memberi amaran. Notis tersebut bertulis “ ko ingat ko sorang je ader kete? Ini kawasan rumah aku. Aku sorang je boleh letak kete kat sini. Faham!”. Agak kasar penggunaan bahasa tuan rumah tersebut. Aku memang mengakui bahawa situasi meletakkan kenderaan di Taman Bahtera agak memeningkan. Kadang kala orang luar sesuka hati meletakkan kenderaan dalam perkarangan rumah orang lain. Namun kita seharusnya menggunakan bahasa yang berhemah untuk menegur orang lain.

Catatan:
Sebagai masyarakat Malaysia yang mempunyai semangat perpaduan kaum, kita tidak boleh menggunakan bahasa yang kasar untuk menegur seseorang. Tidak salah jika kita ingin menegur, tetapi haruslah menggunakan bahasa teguran dan nasihat yang betul. Jika tidak mahu bersemuka, tuliskan dalam notis tersebut dengan menggunakan ayat yang baik. Contohnya, “Harap maaf, sila letakkan kenderaan anda di kawasan lain. Terima Kasih”. Sudah pasti orang yang membaca notis tersebut tidak akan marah dan meletakkan kenderaan mereka di kawasan lain. J

Amalkan





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK Milik Rogayah Ahmad