Bila Rindu

Ahad, 27 Februari 2011

Andai Ibuku Masih Ada

Tarikh  : 25 Februari 2011
Hari      : Jumaat
Waktu  : 10.00 malam
Tempat : 1-9-6 Kolej Harun Aminurrashid

Peristiwa:
Aku meneliti kembali tugasan sajak yang aku telah hasilkan untuk kursus keterampilan penulis. Namun setelah aku meneliti setiap sajak, hatiku menjadi sayu apabila membaca sebuah sajak yang telah aku hasilkan khas untuk arwah ibuku yang bertajuk “ Andai Ibuku Masih Ada”. Hayatilah:
           

rogayah ahmad
ANDAI IBUKU MASIH ADA

Andai ibuku masih ada
akan kusujud dikakinya
akan kudakap semahu-mahunya
akan kukucup penuh rasa
akan kuungkap baris-baris
untaian kata memohon keampunan
kerna kau ibuku

Andai ibuku masih ada
akan kulakukan segala arahanmu
akan kupatuh segala kata-katamu
akan kusemat segala nasihatmu
apa jua yang kau ujarkan
akan kusetia memenuhinya

Namun kini kau telah tiada
Sudah empat tahun kau bersemadi
Tenang di alam barzakh
Hanya doa yang mampu aku titipkan
Hanya pusaramu yang akan aku kunjung
Damailah ibu di sana
InsyaALLAH
Disyurga nanti kita bertemu.
Al-Fatihah.

Tanjong Malim
20.01.2011

Catatan:
Buat semua yang mempunyai ibu, hargailah ibu kamu semasa dia masih ada. Jangan sesekali menyakiti hatinya. Balaslah jasa ibu. Senangkanlah hatinya dengan berita dan peristiwa yang menggembirakan. Al-Fatihah buat ibuku, Mazanah binti Salikon.

Saya sayang ibu saya



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAK Milik Rogayah Ahmad